Overweeg jij om voor jouw bedrijf een accountant of boekhouder in te huren? Bekijk wat de verschillen van deze twee rollen zijn voordat jij beslist welke het beste bij de behoeften van je bedrijf aansluit.
Boekhouden is een transactionele en administratieve rol die de dagelijkse taak van het vastleggen van financiële transacties afhandelt. Het verstrekt daarmee een direct overzicht van alle aan- en verkopen die jouw bedrijf doet.
Accounting gaat veel verder en is tevens een stuk subjectiever. Het biedt ondernemers namelijk diverse financiële inzichten op basis van de informatie vanuit hun boekhoudgegevens.
Een accountant kan aan de hand van de bovenstaande gegevens veelal wel als een boekhouder beschouwd worden, maar een boekhouder kan daarentegen zonder de juiste certificering geen accountant zijn.
Het is de taak van een boekhouder om een volledige administratie bij te houden. Een administratie van al het geld dat het bedrijf in en uit is gegaan. Boekhouders registreren al deze dagelijkse transacties op een consistente, gemakkelijk leesbare manier.
Enkele standaard taken van boekhouders zijn: de financiële transacties registreren, af- en bijschrijvingen boeken, facturen maken en de salarissen beheren. Plus daarnaast het onderhouden en balanceren van de grootboeken, rekeningen en mogelijke dochterondernemingen. Eén van de belangrijkste taken van een boekhouder is het bijhouden van een grootboek, wat een document is dat de bedragen van de verkoop en de onkosten registreert.
Boekhouders hoeven niet gecertificeerd te zijn om de boeken voor hun klanten of werkgever te mogen verwerken, maar er zijn wel degelijk diploma’s beschikbaar. Het valt dus onder de vrije beroepen.
De accountant is daarentegen wel een beschermd beroep. Een accountant analyseert veelal de financiële gegevens die door de boekhouder vastgelegd zijn en geeft ondernemers op basis van die informatie belangrijke zakelijke inzichten en financieel advies.
Dit zijn enkele standaard taken van een accountant: gegevens verifiëren en analyseren, rapporten genereren en audits uitvoeren. Daarnaast bereidt deze alsook financiële rapportagegegevens voor, zoals belastingaangiften, winst- en verliesrekeningen plus balansen.
Verder verstrekt deze belangrijke informatie voor prognoses, zakelijke trends en groeimogelijkheden. Deze helpen de ondernemer de impact van bepaalde financiële beslissingen te begrijpen. Accountants kijken dus naar het grote geheel. Zodra de accountant beslist hoe al deze transacties afgehandeld moet worden, voert de boekhouder ze meestal uit.
Accountants moeten over het algemeen een specifiek diploma hebben om deze titel te verdienen. Daardoor kost het inhuren van een accountant in de meeste gevallen ook meer dan een boekhouder. Het is echter belangrijk om te weten dat niet iedere ondernemer een accountant nodig heeft. In sommige gevallen is de hulp van een goede boekhouder meer dan genoeg.
De boekhouder organiseert de financiële administratie en balanceert de financiën van de ondernemer. Gecombineerd met de financiële strategie van de accountant plus een correcte belastingaangifte, dragen beide belangrijke financiële informatie bij die gebruikt kan worden om het succes van een bedrijf op de lange termijn rechtstreeks te beïnvloeden.